Natuur rust en vertier - Reisverslag uit Victoria Falls, Zimbabwe van DebbyKlaassens - WaarBenJij.nu Natuur rust en vertier - Reisverslag uit Victoria Falls, Zimbabwe van DebbyKlaassens - WaarBenJij.nu

Natuur rust en vertier

05 Augustus 2015 | Zimbabwe, Victoria Falls

In Hwange national park hebben we onze eerste overnachting in de Bush zonder omheining. Met de olifant in mijn achterhoofd ga ik een spannende nacht tegemoet. Ik hoor een hoop gekraak en gesmak en gebrul dat ik stijf in mijn tent lig in de hoop dat Lars maar rustig doorslaapt. In de andere tent liggen Huib, Kevin en Mats heerlijk te slapen. Als de ochtend aanbreekt hebben we allemaal de leeuwen gehoord maar dat gesmak dichtbij de tent, daarin sta ik alleen. We hebben besloten dat we vandaag een "loop" gaan maken door Hwange met onze eigen auto. Een rondje van een hele dag! Onderweg zien we weer veel wild met het hoogte punt van een enorme kudde olifanten die aan het badderen zijn in een waterpool. We kunnen heel dichtbij komen en horen de geluiden die ze maken als verschillende kuddes elkaar bij de pool proberen weg te jagen. Heel indrukwekkend! Onderweg zijn we een paar keer gestopt op een officiële picknick plaats om te eten en te drinken. Hier kon je zelfs overnachten. Echt een plekje in de middle of nowhere. Schitterend! Aan het eind van de dag maken we ons eigen vlees op de braai. En slapen we allemaal heel lekker!
Vandaag gaan we naar de zambezi rivier naar een fishresort. De weg gaat via Hwange stad waar we voor 2 dagen boodschappen inslaan. De "defender" is tot de rand gevuld!
De weg naar musina island kan in de zomer onder water staan. Nu niet, dus hebben wij de makkelijke route naar dit idyllische plekje. We worden verwelkomt door een vloeiend Engels sprekende dame die vertelt dat ze al 63 jaar in Afrika woont. Ze heeft 2 honden waar Mats en Kevin direct een band mee hebben. Iedere dag zullen zij de hondjes even dag gaan zeggen.
Ons huisje is een soort rondavel met de naam ndabiri. Dit betekent delen. Er zijn 4 huisjes die samen de braai en en zwembad delen. We hebben twee lokalen heren die ons graag bijstaan de komende 2 dagen. We geven ze 10 kilo wasgoed en vragen of het de volgende dag klaar kon zijn. "Tuurlijk! Geen probleem" zeggen ze. Heerlijk frisse kleding, iets waar we echt naar uit kijken! De middag brengen we door aan het zwembad en met spelletjes kaarten. We bestellen hout voor de avond voor op de vuurplaats. Als de jongens klaar zijn om fikkie te stoken blijkt dat onze buren het vuur al hebben aangemaakt en er lekker omheen zijn gaan zitten. Ze hebben zelfs de tafel al gedekt alleen niet voor ons! Tot zover het delen dus.... Wij eten lekker aan onze tafel bij het huisje en nemen ons voor dat wij de volgende dag het vuurtje gaan aanmaken. Dat blijkt niet zo moeilijk. Onze buren gaan de volgende dag weg. Dus die avond zitten wij heerlijk met z'n 5-en rondom de braai we zijn die dag de enige gasten van ndabiri. Voor vandaag hebben we in de middag een boot gehuurd we gaan vissen. Het liefst willen we een tijgervis vangen die hier veel voorkomt. We varen op de grens met Zambia. Een bijzondere gewaarwording de afstand tussen beide landen is slechts de breedte van de rivier. Aan de kant staan mensen te zwaaien als we langs varen. We zwaaien vrolijk terug. Dan komen langs een klein eilandje en onze gastheer wijst ons op het nijlpaard dat op de kant ligt temidden van krokodillen. Een nijlpaard ligt overdag in het water dus deze is abuis. Als we dichterbij komen schrikt hij en zet hij het op een rennen! Zo snel en in een rechte lijn naar het water, dat hij maar net langs de krokodil scheert! Geweldig om dat te zien. Vooral omdat we van Matt hadden geleerd dat een nijlpaard geen mensen aanvalt maar dat mensen omkomen omdat ze in die rechte lijn staan van een nijlpaard en het water! 1 stap naar links of naar rechts is voldoende om te ontkomen aan de run van het nijlpaard.
Onderweg zien we veel krokodillen. Er is zelfs voor het eerst en eilandje drooggevallen in de rivier die is ingenomen door heel veel krokodillen!
Dan is het tijd om te gaan vissen. Onze gastheer doet het voor maar Kevin weet allang hoe het moet. Dat heeft hij van opa geleerd. Helaas is het heel veel gooien, inhalen, ophalen en weer niets. Totdat onze gastheer een visje heeft en wat blijkt? Het is een tijgervisje maar een kleintje! Daarna hebben we het nog een paar keer geprobeerd maar helaas....
Toch vonden we het een leuke tocht.
Dan is het na een goede nachtrust tijd om dit mooie plekje weer te verlaten.
Vol spanning zit met name Mats te wachten tot we aankomen bij de Victoria watervallen. Hij heeft enorme verwachtingen! We besluiten direct in de middag de falls te bezoeken. Bij het eerste uitkijkpunt zijn we alle 5 compleet onder de indruk van dit natuur geweld! Wat een enorme waterval en we zien nog maar een klein deel! De route langs de watervallen is ongeveer 2 kilometer met verschillende uitkijkpunten. We maken de ene naar de andere foto. We krijgen er geen genoeg van! Aan het eind komen we op het punt met uitkijk op de brug die Zimbabwe met Zambia verbindt. Dit is de bungeejump brug. Een goede vriend van ons is hier vanaf gesprongen! Jak! Maar wel heel dapper!!! Dan volgen we onze weg terug naar de ingang dit kan via een shortcut maar wij willen de watervallen nog een keer zien en doen de heen weg dus nog een keer. Dan zien we aan de overkant mensen aan de rand van de waterval in een pool zitten. We wisten niet wat we zagen! Ze konden bijna over de rand heen de afgrond in kijken! Later bleek dit de "devilspool" te heten! We rijden vanuit de falls naar victoria falls safari lodge voor een sundowndrink! Een schitterend uitzicht over een plas waar we op dat moment niet veel wild zagen maar genoten van alcoholvrije coctails met een ondergaande zon. Weer een prachtige dag in Afrika voorbij. Maar voor ons begin op dat moment een Afrikaanse avond met zang en dans. We kregen een Afrikaanse doek om bij binnenkomst en na een drankje begon de Afrikaanse show. Ok het is toeristisch maar toch heel leuk! We hadden een buffet met warthog , krokodil, impala en bushchicken. Allerlei lokale lekkernijen!

• 05 Augustus 2015 - 17:18

Rinie Klaassens:

Geweldig verslag, allemaal fijn te horen dat jullie heel veel zien en meemaken.groeten en xxx van ons.

• 05 Augustus 2015 - 18:02

Cock:

Wat een geweldige tocht Wat leuk om te lezen
    Ook mooie foto's

Xxxxxxpap en mam

• 05 Augustus 2015 - 20:56

Wilma Beskers:

Zit ik hier in een hotel in Cracow Polen, jouw verslag te lezen Debby. (We waren vandaag in Auschwitz en Birkenau, wat heftig de memorial en alles wat je ziet. Heel indrukwekkend. Je vraagt je steeds af; waarom.... waarom...?). Voor jullie zo veel prachtige belevenissen. Heel veel herkenning. Wij deden soms een spelletje wie het eerst een giraffe zag of een impala of een struisvogel of olifant. Een dier vd big five was natuurlijk wow. Geniet er allemaal nog heel intens van.
    Lieve groetjes Wilma, vriendin van je mam.